Barnet mellem 2½ og 4 år

I denne alder er barnet mere fokuseret på at være udadrettet. Det barnet har lært i tidligere faser anvendes nu i andre sammenhænge. Børn med en god tilknytningshistorie tager det for givet, at nye mennesker, som det møder, vil synes om det.

Udviklingen i denne fase ser således ud:

  • Barnet er bevidst om, hvilke regler der gælder, men kan ikke kontinuerligt kontrollere sin opførsel
  • Barnet kan kortvarigt kontrollere sin opførsel
  • Barnet er bevidst om de gældende regler – ogsÃ¥ selv om forældrene ikke er der til at korrigere barnet

Forældrenes opgave i denne fase er:

  • At rose barnets egne initiativer
  • At hjælpe barnet med at øge sine færdigheder i forhold til omverdenen ved at give det informationer og ting det kan lege med
  • At lære barnet at respektere sig selv og andre ved at lægge vægt pÃ¥ empati og ved at afbryde negative handlinger
  • At sætte trygge og konsekvente grænser
  • Tydeligt at skelne mellem barnets og forældrenes forskellige roller
  • At fortsætte arbejdet med at udvikle barnets positive selvbillede
  • At lære barnet at regler er en hjælp
  • At hjælpe barnet med at fortælle om sin verden
  • At lære barnet at udtrykke sine negative følelser uden at skade nogen

Hvad jeg som forælder kan gøre for at opmuntre tilknytningen i denne fase:

  • Anvend de foregÃ¥ende fasers rÃ¥d frit (børn der gennemgÃ¥r denne fase som 11-Ã¥rige er naturligvis for gamle til eksempelvis at blive madede, mens nogle af de andre teknikker virker godt)
  • Tillad dit barn at regrediere (gÃ¥ tilbage i udviklingen), hvis det har brug for det. Faktisk regredierer de fleste voksne ogsÃ¥, hvis de behøver trøst eller omsorg
  • Giv barnet mange dyner/puder i sengen. Vær ikke bange for at vugge dit barn i søvn. Husk at forsikre barnet om, at du ogsÃ¥ vil være der for det i morgen
  • Hvis barnet ikke sover i dit soveværelse kan du opmuntre barnet til at komme ind til dig, hvis det bliver bange om natten
  • Forklar barnet om grunden til, at det blev bortadopteret pÃ¥ en enkel og konkret mÃ¥de

Tegn på at mit barn (grundet flytning i denne fase eller p.g.a tidligere afbrudte faser) ikke har fuldført fasen mellem 2½ og 4 år:

  • Hvis du har mistanke om, at dit barn er blevet alvorligt forsømt, mÃ¥ du mindske de stimuli, barnet udsættes for, indtil det har tilpasset sig et normalt miljø. Hav f.eks kun fÃ¥ legesager til barnet og sørg for at omgivelserne er sÃ¥ enkle som muligt
  • Fortæl barnet at det er elsket. Er barnet gennem adoptionen afvist af sine tidligere omsorgspersoner kan det grundet denne alders selvcentrering let tro, at det selv er Ã¥rsag til bortadoptionen
  • Bibehold sÃ¥ meget som muligt af dit barns identitet. Hvis barnet har nogle personlige ting med bør du gemme alt (tøj, legetøj m.m.) – ogsÃ¥ selv om tingene mÃ¥tte være nok sÃ¥ slidte
  • Hold om barnet, hvis det fÃ¥r raserianfald. Ofte vil barnet bryde ud i grÃ¥d og sørge, nÃ¥r forældrene først holder om det og trøster det
  • Barnet vil mÃ¥ske hævde, at det har slÃ¥et sig meget/har meget mere ondt et sted, end det egentligt er tilfældet. Dette vil tillade barnet at græde for en stund og fÃ¥ trøst. Det vil hjælpe, hvis du lytter til barnet, trøster det, giver det knus og kram i stedet for at nedtone/negligere barnets skade eller smerte. Skaden eller smerten sidder egentligt i barnets “hjerte”, men dette er barnet ikke i stand til at udtrykke
  • Børn der flyttes i denne fase er ofte i chok. Barnet behøver derfor stor forudsigelighed i sin hverdag. Vær forberedt pÃ¥ igen og igen at forklare barnet omkring omstændighederne for adoptionen af det/flytningen af det

Følgende kendetegn er tydelige for det barn, der har fuldført fasen mellem 2½ og 4 år:

  • Barnet vil gerne “krammes” og kravler gerne op til forældrene, selv om det til tider vil vriste sig fri af forældrenes favn
  • Barnet vil have sine forældre tæt pÃ¥, nÃ¥r det lægges i seng
  • Barnet orienterer sig om, hvor forældrene befinder sig, nÃ¥r det handler mod givne regler
  • Barnet stræber efter forældrenes positive opmærksomhed og afbryder ikke denne opmærksomhed, nÃ¥r det har fÃ¥et den
  • Barnet søger forældrenes hjælp til at løse problemer og foretrækker forældrenes hjælp frem for andres
  • Barnet har øjenkontakt og ler mod forældrene flere gange om dagen
  • Barnet efterligner forældrenes handlinger og forsøger at være forældrene fysisk nær