Barnet mellem 1½ og 2½ år

Efter barnet har knyttet sig til forældrene, er det næste trin, at barnet bliver bevidst om, at det er et selvstændigt individ. Barnet mellem 1½ og 2½ Ã¥r prøver sin egen vilje af og protesterer gerne mod andres. PÃ¥ trods heraf behøver barnet fortsat meget nærhed. Forældrenes opgave for at opmuntre udviklingen i denne fase er at hjælpe barnet til at opdage sig selv – blandt andet ved selv at vise, at man vil være ved barnet og give barnet positiv opmærksomhed.

Andre opgaver er her at være konsekvent og sætte trygge grænser for barnet, samt at lære barnet om sine omgivelser på en sådan måde, at barnets nysgerrighed skærpes.

Barnet i denne fase kan sædvanligvis følgende:

  • De kender deres grundlæggende identitet (navn, alder, køn)
  • De lærer sig regler og har brug for ritualer
  • De elsker at opremse navnene pÃ¥ alle familiemedlemmer
  • De begynder at tale
  • De ved at en del handlinger følges af andre (tager mor sin jakke pÃ¥ vil hun snart gÃ¥ ud af døren o.s.v.)

Hvad jeg som forælder kan gøre for at opmuntre tilknytningen i denne fase:

  • Anvend idéerne fra de tidligere faser. Stræb pÃ¥ at indlemme idéerne i dagligdagens rutiner og gøremÃ¥l.
  • Skab situationer for barnet, hvor det fÃ¥r lov selv at bestemme
  • Ros barnet. Børn i denne alder elsker ros. En positiv indstilling til barnet vil bringe det nærer dig
  • Barnet kan have et dÃ¥rligt selvbillede. Lad det forstÃ¥ bÃ¥de direkte og indirekte, at det er vidunderligt, da et dÃ¥rligt selvbillede hindrer tilknytningen
  • Barnet har mÃ¥ske allerede lært, at sÃ¥ snart det tidligere har forsøgt at tilknytte sig, er det blevet separeret fra sine omsorgspersoner. Du kan hjælpe dit barn til igen at turde vÃ¥ge at tilknytte sig ved at lade barnet forstÃ¥, at du er en rigtig god forælder. Venner og familie kan hjælpe denne proces pÃ¥ vej ved f.eks at sige: “Sikke en dejlig/god/fantastisk mor/far du har” til barnet
  • Mange børn i denne alder begynder naturligt at pottetræne. Børn der rent psykologisk set er yngre end deres fysiske alder behøver mere tid til at lære sig dette. Lad barnet tage det i sit tempo
  • Opbyg rutiner sÃ¥ det bliver forudsigeligt, hvornÃ¥r barnet skal sove, spise o.s.v.
  • Begræns forandringer i hjemmet til et minimum
  • Mange børn fÃ¥r i denne alder negativ opmærksomhed, da de tester deres egen vilje. Forsøg at give barnet sÃ¥ meget positiv opmærksomhed som muligt. Lad barnet teste sin egen vilje pÃ¥ omrÃ¥der, hvor du har tÃ¥lmodighed nok. Fremhæv det som barnet gør godt/er god til
  • Giv barnet dets livret. Barnet skal forsikres om, at der altid findes nok mad til det. Hav eventuelt altid en skÃ¥l frugt stÃ¥ende tilgængeligt for barnet
  • Vægt den tid der bruges pÃ¥ leg med barnet. Kommer barnet fra usle forhold har det mÃ¥ske aldrig lært at lege
  • Optag eventuelt dig og dit barn pÃ¥ video nÃ¥r I leger, spiser eller synger. Se derefter optagelserne sammen med dit barn. Børn der er bange for at være sammen med sine forældre bliver mere afslappede, nÃ¥r de ser sÃ¥danne optagelser
  • Leg gemmeleg med barnet. Rusen af det at blive “jagtet” og “fundet” er utrolig vigtigt for børn, der arbejder pÃ¥ at tilknytte sig

Følgende kendetegn er tydelige for det barn, der har fuldført fasen mellem 1½ og 2½ år:

  • Barnet kigger pÃ¥ dig gentagne gange i løbet af dagen bare for at se, hvad du laver og for at interagere
  • Barnet kan falde helt til ro efter at have været ophidset og kan f.eks acceptere at en aktivitet afsluttes
  • Barnet synes tydeligt om, at du roser det
  • Barnet “krammer dig tilbage” – ogsÃ¥ selv om det var dig, der tog initiativ til krammet
  • Barnet viser medfølelse, hvis du slÃ¥r dig eller er urolig
  • Barnet bruger dig som hjælp til at falde til ro
  • Barnet gør forskellige ting for at fÃ¥ din opmærksomhed
  • Barnet viser skyldfølelse, nÃ¥r du signalerer, at du ikke bifalder noget, barnet har gjort
  • Barnet holder sig indenfor 2 meter af forældrene den største del af dagen
Share/Bookmark